stockmuziek

Gratis stockmuziek gebruiken, of toch maar niet?

Gratis stockmuziek

Op internet is veel gratis stockmuziek verkrijgbaar. Je kunt kiezen uit duizenden tracks die handig gegroepeerd zijn in categorieën op basis van stemming, tempo, gebruikte specifieke instrumenten en soorten licenties. Het lijkt een goedkope en makkelijke oplossing te zijn voor tv-reclames, filmtrailers, bedrijfsfilms en zelfs openingstitels van films. Maar de realiteit is dat (slecht gekozen) stockmuziek vaak  niet goed past bij de beelden en sfeer van een film. Waar ik in dit stuk spreek over film, zou  videoproductie misschien beter op zijn plaats zijn. Voor de leesbaarheid van dit stuk hanteer ik de benaming film.

Een soundtrack is een van die filmmakende tools die vaak verkeerd begrepen en niet gewaardeerd wordt, en slechts als een toevoeging aan het beeldmateriaal wordt behandeld. De realiteit is dat het zo belangrijk is dat het je film kan maken of breken – er zijn vele voorbeelden van anders fatsoenlijke films die verpest werden door een ontoereikende of slecht geproduceerde soundtrack. Muziek is een integraal onderdeel van het verhaal dat naast het optreden van de acteurs emoties kan oproepen. Daarom moet je over muziek nadenken voordat je gaat filmen.

Maar waarom werkt stockmuziek vaak niet? Ik zet wat gedachten hierover op een rij.

Onbedoelde associatie

Bij sonic branding zou je doel als merk moeten zijn om je te onderscheiden van je concurrentie.
Dat bereik je met een onderscheidende tone of voice, herkenbaar logo en consistente content én een eigen geluid. Je kunt natuurlijk het pianodeuntje gebruiken van Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Dan ziet iedereen jouw commercial, maar ze denken aan de film. Ze denken aan de sfeer van de film en dat beïnvloedt direct hoe jouw commercial opgepikt wordt. Als dat de bedoeling is, perfect! Maar vaak is dat niet wat je wilt. Je wilt namelijk een uniek plaatsje verwerven in de herinnering van je doelgroep.

Wat je dus wilt bereiken is bedoelde associatie en herinnering. Net zoals de iconisch haaienthema van John Williams uit Jaws. Je hoort een paar tonen en je denkt meteen aan haaien. Dat is wat jij wilt bereiken, maar dan met met een prettigere associatie dan haaien waarschijnlijk.

Geen samenhang

Een gebrek aan samenhang in een muziekpartituur kan de indruk wekken dat er iets aan je film is dat niet helemaal klopt, en dat je verhaal continuïteit mist. Je hoeft geen filmexpert of componist te zijn om dit gebrek aan samenhang aan te voelen.

Sfeer

Muziek kan de sfeer van de film bepalen. Als dat niet goed is gedaan kun je de hele context veranderen van je verhaal. Muziek en geluid is net zo belangrijk als dialoog en visuals om een verhaal te vertellen (misschien wel belangrijker). Hans Zimmer is niet alleen een goede componist, hij is een verhalenverteller, maar dan door middel van muziek en geluid.

 

gratis stockmuziek

Ritme

Beelden hebben een ritme (aka edit): bewegingen worden beheerst door dezelfde principes als muziek – beat en tempo. Zelfs spraak heeft een ritme. Meestal zie ik dat er gebruik gemaakt is van stockmuziek omdat het ritme niet klopt. En dan bedoel ik niet ritme in de letterlijke zin zoals het geval is bij een videoclip. Ik heb het over de flow; de ademhaling (beeld) past niet bij de hartslag (geluid).

Het is niet per definitie slecht om gratis stockmuziek te gebruiken. Maar het is dan wel zaak om je muziek zorgvuldig te selecteren. Bij het selecteren van muziek moet je soms je eigen muzieksmaak aan de kant schuiven. Je selecteert muziek voor film, niet omdat je een track tof vindt, maar omdat het je film ondersteunt.

Neem contact met me op als ik je hierbij kan helpen.