sonic Branding

Wat is Sonic Branding?

Sonic branding: Hoe klinkt jouw merk, product of dienst?

Dagelijks ervaren we veel boodschappen van merken, producten en diensten die onze aandacht proberen te krijgen. Er wordt veel tijd, geld en moeite gestoken in branding om te proberen op te vallen. De kernwaarden van het merk worden vertaald naar: een huisstijl met logo’s, kleuren en lettertypes, hoe de producten eruit zien en voelen, verpakking, namen, slogans en reclameteksten.

Dit zijn allemaal visuele uitgangen. Tijdens het brandingproces is er nauwelijks aandacht voor geluid en muziek. Weinig mensen lijken de kracht van geluid en muziek te begrijpen.

Het duurt slechts ongeveer 0,146 seconden voordat mensen reageren op geluid. We ervaren automatisch een emotionele reactie wanneer we bepaalde melodieën horen.

Versterk je merkidentiteit.

Sonic branding is het geluid van een merk. Het is het gebruik van geluid om merkidentiteit te versterken. Sonic branding gaat over het opbouwen van een relatie tussen het merk en de doelgroep. Geluid heeft een enorme emotionele en exclusieve waarde en sluit net zo goed aan bij het merk als een visuele tegenhanger zoals een logo. (vaak zelfs meer).

Wat zijn de voordelen van het hebben van een Sonische branding:

Meer aandacht

Met de enorme hoeveelheid informatie die je tegenwoordig moet verwerken is aandacht de meest schaarse bezit. Het toevoegen van een aanvullend geluid om je merkidentiteit te versterken kan je helpen om meer aandacht te krijgen van je doelgroep.

Triggers Emotie

Geluid triggert emoties beter dan beeld. Probeer een horrorfilm te bekijken zonder het geluid en je zult je niet echt angstig voelen. Daartegenover staat dat het enkel luisteren naar horrormuziek zonder beelden te zien je al bang kan maken.

Verbeterde merkherinnering

Volgens studies verbetert het luisteren naar muziek/geluid dat overeenkomt met de boodschap het verbale geheugen van het publiek, wat leidt tot een betere merkherinnering. Je wilt niet alleen dat je klanten je bedrijf kennen, maar ook dat ze het zich herinneren. Volgens studies kan het luisteren naar geluid of een muziekstuk het geheugengedeelte van het brein van uw klant in werking stellen, wat leidt tot een betere merkherinnering. 

Intel heeft dit goed begrepen.

Tips voor het ontwikkelen van een Sonic Logo​

Neem geluid en muziek serieus!

Geluid en muziek worden vaak als extraatje gezien. Geluid en muziek als optie, mits er nog advertising budget over is. Daar wordt mijn muziekhart treurig van.

Maar aangezien je dit leest neem jij het al serieus. High Five!

Keep it simple!

Kijk terug in de tijd naar enkele van de beste voorbeelden van sonic branding door de geschiedenis heen. Denk aan het audiologo van Twentieth Century Fox of het gebrul van de leeuw van MGM, één ding dat de meeste beste sonische identiteiten gemeen hebben is dat het geen nummers of jingles met pakkende teksten zijn – het zijn tonen die klanten in een oogwenk kunnen herkennen.

Creeër iets unieks

Zelfs als je de geluiden van iemand anders zou kunnen gebruiken, zou je doel als merk moeten zijn om je te onderscheiden van je concurrentie. Kies een geluid dat helpt om je positie in de markt te benadrukken en klanten te herinneren aan hoe uniek je bent.

Klaar voor de toekomst?

De opkomst van slimme luidsprekers en het zoeken naar en via audio betekent dat consumenten meer vertrouwen hebben in geluid en audio om hen te helpen zich te navigeren in de merkwereld om hen heen. Als jje geen deel uitmaakt van de audio-revolutie, dan kun je als merk uiteindelijk achterblijven.

Ik help je graag met het ontwikkelen van een onvergetelijk geluid!

sonic-Branding

 

Andere benamingen die gebruikt worden voor Sonic Branding zijn: Audio branding, Music branding, Acoustic Branding or Sonic mnemonics, Sound Logo).